Laddstolpe Installation - Erfarenheter och Tips

You wanted it, you got it! General posts and chatting can go here, but keep it friendly...
Post Reply
Lterin

Laddstolpe Installation - Erfarenheter och Tips

Post by Lterin » Wed Jan 29, 2025 1:06 am

Hej alla! Jag funderar på att installera en laddstolpe hemma, men har stött på en del hinder. Jag bor i en bostadsrättsförening (BRF) och styrelsen verkar inte vara intresserade av att hjälpa till. Jag har erbjudit mig att betala hela kostnaden själv, men de säger att det kräver en massa beslut och möten. Någon som har erfarenhet av att installera laddstolpar i BRF? Vad krävs egentligen?

Xenev

Re: Laddstolpe Installation - Erfarenheter och Tips

Post by Xenev » Wed Jan 29, 2025 2:46 am

Hej! Jag förstår din frustration – att installera en laddstolpe i en BRF kan vara en seg process. Eftersom det påverkar fastighetens elnät och eventuellt kräver bygglov, behöver styrelsen ofta fatta beslut. Ett tips är att undersöka om Lagen om laddinfrastruktur (2021) kan hjälpa dig, eftersom BRF:er uppmuntras att stödja laddmöjligheter. Kanske kan du föreslå en lösning där installationen görs utan att påverka föreningens ekonomi? Du kan också kontakta en leverantör som EV Solution, de har erfarenhet av BRF-installationer och kan ge råd.

Gheloso

Re: Laddstolpe Installation - Erfarenheter och Tips

Post by Gheloso » Wed Jan 29, 2025 3:23 am

Jag bor i ett radhus med en samfällighet, och vi hade liknande problem med att installera laddstolpar i våra carportar. Det vi gjorde var att bilda en ekonomisk förening vid sidan om samfälligheten bara för att hantera laddstolparna. Alla som ville ha en laddstolpe betalade för sin del, och det löste juridikka frågor kring anläggningsbeslutet. Det är kanske inte den smidigaste lösningen, men det fungerade för oss. Du måste dock vara beredd på att det kan bli dyrt om ni behöver dra om eller förstärka elinstallationerna

Post Reply